KM 297-4
Lebuhraya KL Seremban
Arah Kuala Lumpur
Selepas susur Bangi
23 April, 2009
kira-kira jam 5-15 petang
Kes Di Ambil Oleh Pasukan Pertahanan Awam Wilayah Persekutuan Unit Kajang.
Masih ramai yang tidak mengetahui atau sudah mengetahui , tetapi tetap menggunakannya.
Lorong kecemasan adalah semata-mata untuk tujuan kecemasan, dan melalui lorong kecemasan tanpa sebarang tujuan atau atas sebab-sebab kecemasan, adalah merupakan satu kesalahan.
Dan di lebuhraya, jika tiada lorong motosikal, bukan bermakna anda boleh menggunakan lorong kecemasan.
Arah Kuala Lumpur
Selepas susur Bangi
23 April, 2009
kira-kira jam 5-15 petang
Kes Di Ambil Oleh Pasukan Pertahanan Awam Wilayah Persekutuan Unit Kajang.
Masih ramai yang tidak mengetahui atau sudah mengetahui , tetapi tetap menggunakannya.
Lorong kecemasan adalah semata-mata untuk tujuan kecemasan, dan melalui lorong kecemasan tanpa sebarang tujuan atau atas sebab-sebab kecemasan, adalah merupakan satu kesalahan.
Dan di lebuhraya, jika tiada lorong motosikal, bukan bermakna anda boleh menggunakan lorong kecemasan.
Penunggang motosikal boleh menunggang di lorong paling kiri.
Dan jika anda memandu/menunggang di lorong kecemasan tanpa sebab, kemudian anda terbabit dalam kemalangan, kesalahan adalah terletak pada anda.
Tetapi di negara ini, biasanya 'kelonggaran' diberikan kepada penunggang motosikal, asalkan tidak berlaku apa-apa.
Malangnya, jika berlaku apa-apa, maka di sinilah implikasi undang-undang akan berkuatkuasa akan kejadian yang berlaku.
Di lorong kecemasan jugalah biasanya berlaku kes-kes potong Q terutama apabila berlaku kesesakan, kerana ada pemandu kereta yang tidak pedulikan fungsi lorong kecemasan.
Dalam kes ini, pemandu lori 'pickup' ini berhenti di lorong kecemasan setelah kenderaannya mengalami masalah enjin.
Pemandunya kemudian turun dan menuju ke arah telefon kecemasan lebuhraya.
Kejadian berlaku kira-kira jam 5-15 petang di KM 297-4 Lebuhraya KL-Seremban arah Kuala Lumpur selepas susur bangi.
Bagaimanapun, tiba-tiba sebuah motosikal yang dipercayai ditunggang laju, terus merempuh sisi belakang sebelah kanan lori terbabit.
Akibatnya, mangsa yang cedera parah di muka tercampak ke atas lebuhraya.
Azhri Halib, 24 tahun, maut di tempat kejadian.
Mangsa beralamat di No. 31 Kg Gadong Jaya, Labu, Negeri Sembilan.
Mayat dihantar ke Hospital Serdang untuk bedah siasat. Ketua Trafik dan Ketenteraman Awam Selangor, Suptritendan Che Husin menasihatkan pengguna jalanraya tidak sewenang-wenangnya menggunakan lorong kecemasan.
Beberapa kes membabitkan kematian dicatatkan apabila kenderaan merempuh kenderaan yang berada di lorong kecemasan setelah mengalami kerosakan.
No comments:
Post a Comment